יום שלישי, 29 במאי 2018

                        

                           הטכנולוגיה מתפתחת-


תחנה ראשונה 1774:     

המצאת הקיטור: 

את המצאת הקיטור המציא ג'יימס וולט  בשנת 1774 באירופה. המצאת הקיטור הייתה הכוח המניע של המהפכה התעשייתית. יש הטוענים כי "מנוע הקיטור היה קרש הקפיצה של התעשייה אל העידן המודרני". 
עד אותו הזמן היה העובד מפעיל את המכונות בכוחו הפיזי או בכוחן של בהמות עבודה או בעזרת איתני הטבע - כוח הרוח וכוח המים. משום כך נהגו להקים את בתי המלאכה בעיקר בקרבת מקורות מים, נהרות ותעלות.

אולם ההישענות על איתני הטבע זימנה קשיים ואי-יציבות: לעתים היה זרם המים בנהר איטי, ולעתים לא נשבה הרוח ולא הניעה את המכונות...  
לא הרבה יודעים אבל ג'יימס וולט הוא זה שבעצם חידש את מנוע הקיטור המודרני אך מי שיזם והמציא את המנוע הקיטור הקדום יותר היה אהרון


המנוע הקיטור העתיק של האהרון 

המנוע הקיטור המודרני של ג'יימס וולט




החיים לפני ואחרי המצאת הקיטור:

 

לפני המצאת הקיטור
אחרי המצאת הקיטור
עד המצאת הקיטור הייתה הכלכלה מבוססת על עבודת אדמה ועל עבודת כפיים קשה ומאומצת יכולת הייצור הייתה מוגבלת
לפני כן כל בעל מלאכה היה אחראי לייצור מוצר שלם אחד - משלב היותו חומר גלם ועד למוצר המוגמר
הכלכלה החלה להתבסס על ייצור תעשייתי, ייצור בכמויות גדולות.
בעזרת מכונות בתהליך המיכון ייצרו מוצר מסוים במהירות, בכמות גדולה ובאיכות טובה ואחידה
לפני ההמצאה בעלי המלאכה  יכלו לעבוד בביתם כלי המלאכה שלהם היו קטנים וניתן היה לאפסנם בבית
תעשיית הכותנה -  לפני השימוש במכונת הקיטור הייתה תעשייה ביתית ידנית ברובה
כתוצאה מן התיעוש, נעשה כל פועל מומחה לשלב מסוים, קצר וקבוע, בתהליך הייצור
מכונות הקיטור החדשות, הן בגלל גודלן   והן בגלל הצורך שנוצר בתהליך הייצור  -לשותפות בין כמה עובדים, עברו לעבוד בבתי חרושת
עד אותו הזמן היה העובד מפעיל את המכונות או בכוחו הפיזי או בכוחן של בהמות עבודה או בעזרת איתני הטבע
נהגו להקים את בתי המלאכה בעיקר בקרבת מקורות מים, נהרות ותעלות
לאחר ההמצאה תעשיית הכותנה עברה לבתי החרושת, וייצור החוטים הלך וגדל במהירות רבה.
בעקבות המצאת מנוע קיטור חזק ויעיל השיט לא היה תלוי באיתני הטבע. על אוניות הקיטור היה אפשר לטעון מטען גדול וכבד יותר מאשר על אוניות המפרש הישנות































תחנה שנייה 1838:        



הרכבת הראשונה-
הרכבת היא כלי התחבורה המסמל יותר מכל את המהפכה התעשייתית. היא מילאה תפקיד מרכזי בהתפתחות התיעוש.
תחילה שימשה הרכבת להובלת משאות, ואחר כך גם לתחבורה.
לפני זמנה של הרכבת שימשו להובלת סחורות ולתחבורה עגלות ומרכבות רתומות לסוסים, או ספינות מפרש ששטו בנהרות ובתעלות.
הופעת הקטר הראשון פתחה עידן חדש בתולדות האנושות, ועד מהרה התגלו יתרונותיה של הרכבת. היא הייתה מהירה יותר מן העגלה והסוס, והיה ביכולתה לשאת כמות גדולה יותר של מטען – חומרי גלם וסחורות – ולהביא אותו ליעדו במהירות רבה


תחנה שלישית 1863:        


הרכבת התחתית- 


הרכבת התחתית היא אחד משכלולי התחבורה. רכבת תחתית פעלה בלונדון ב-1863 ואליה הצטרף המטרו- הרכבת התחתית של פריס. טרם הקמתו היו למטרו מתנגדים רבים שחששו לפרנסתם וטענו שהקמת המטרו יעלה הון. ביום חנוכת קו המטרו הראשון בפריס ב-19.7.1900, התקהלו המוני אזרחים לראות את האטרקציה החדשה, אך רבים מהם חששו לרדת מתחת לאדמה כדי להשתמש בפלא החדש



תחנה רביעית 1876:

המצאת הטלפון-

מכשיר הטלפון הומצא ע"י אלכסנדר בל ב-1876,בבוסטון שבארה"ב. בתחילה אפשרה ההמצאה לשוחח למרחק של קצת יותר משלושה קילומטרים  וכעבור 12 שנה כבר היה אפשר לשוחח למרחק של כ-1500 קילומטרים.
כמו אל כל חידוש, גם אל הטלפון התייחסו בתחילה בזלזול ובחשדנות. אולם יתרונותיו היו רבים והיה קשה להתעלם מהם: הטלפון קישר בין אזורים מרוחקים, בין בני משפחות שגרו רחוק זה מזה. דרך השיחה ניתן היה לקבל 


תחנה חמישית 1878:            

המכונית הראשונה-

המכונית היא פיתוח טכנולוגי של התקופה. המכונית הראשונה נבנתה בארה"ב  ב-1878 והונעה בנפט. אוטובוסים ומשאיות גם הם מונעים בנפט החלו לנסוע בדרכים ב-1904. 
הנרי פורד הקים את חברת המכוניות פורד ונודע כאחד מיצרני המכוניות החשובים בעולם.
תעשיית המכוניות הפורחת שינתה את פני המדינה המודרנית: כבישים מהירים נסללו ותחנות דלק נפתחו.



תחנה חמישית 1882-

המצאת הנורה-   

כוח החשמל  שהחליף את כוח הקיטור שינה את פני המאה ה-19. את תחנת הכוח המסחרית הראשונה נתנה זרם ל-85  לקוחות, הממציא האמריקני תומס אלווה אדיסון               (1882 ). 
עד אז הציבור השתמש בתאורת גז.
המעבר לשימוש בנורות חשמל היה מעבר קיצוני, ששינה את הרגליהם של הדורות. משום כך נקבעו ליד עמודי התאורה ברחובות שלטים לציבור:
"אין טעם לנסות להדליק בגפרור"


תחנה שישית 1884-

המצאת הטלגרף-
סמואל מורס המציא את מכשיר הטלגרף, המכשיר אפשר להעביר הודעות למרחקים במהירות גבוהה. מורס פיתח טבלת צופן מיוחדת ובה סמלים שונים. כל סמל ייצג את אחת מאותיות הא"ב או סיפרה מ- 0-9. הודעת מורס מועברת ע"י אותות חשמל או רדיו והיא נמסרת לנמען ע"י טופס כתוב או מודפס. קו הטלגרף הראשון נחנך בארה"ב ב-1884. ב-1861 חצה כבל טלגרף את האוקיינוס האטלנטי. הטלגרף הפך לערוץ תקשורת מרכזי. 




תחנה שביעית ואחרונה 1903-

האחים רייט המציאו את המטוס הממונע הראשון
בשנת 1903 הצליחו, לראשונה, להרכיב מנוע בנזין על דאון דו-כנפי ויצאו לטיסה הממונעת הראשונה בתולדות האנושות. הטייס הנבחר היה אורוויל רייט, אשר שלט במטוס בעזרת מנופים וחבלים. כשהמדחפים הגיעו לשיא מהירותם, עלה המטוס באוויר ושהה שם 12 שניות!!! באותו יום ערכו האחים ניסוי נוסף והפעם שהה המטוס באוויר במהלך דקה תמימה.
עם השנים שיכללו האחים את הדגמים ושהו יותר זמן באוויר. המרחקים והגובה גדלו ובשנת 1908 טס וילבור רייט, בגובה של 110 מטר, שעתיים ו-20 דקות.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה